»  »» Vakcinačné centrum v Bojniciach - informácia ««  «
»  »» Ag testovacie miesto na RÚVZ ««  «

Zdravé a bezpečné kúpanie

A máme ho tu….LETO……obdobie krásnych, slnečných dní, obdobie prázdnin a dovoleniek. Mnohí sme sa ho nevedeli dočkať a teraz si ho už môžeme konečne užívať plnými dúškami. Ani v tomto období nesmieme zabúdať na nástrahy, ktoré s letom a nezodpovedným správaním súvisia.

Počas horúcich dní nám najväčší pôžitok prináša kúpanie. Aj k nemu treba pristupovať s rešpektom, pretože nie vždy je úplne bezpečné. Hlavnou a základnou podmienkou zdravého kúpanie je kvalitná, zdravotne nezávadná voda a bezpečné životné prostredie v jej okolí. Riziko ochorenia na nás striehne najmä vo vode. Pri kúpaní sa do vody často ponárame, stane sa, že si z nej aj odpijeme, a tak sa dostáva do kontaktu s našou pokožkou a sliznicami, z čoho vyplýva celý rad zdravotných rizík. Ide hlavne o riziká prenosných ochorení v dôsledku prítomnosti pôvodcov nákaz, ktoré sa do vody dostanú z chorých ľudí a zo zvierat. Tieto riziká môžu spôsobiť hnačkové ochorenia, hnisavé rany, zápaly močových a pohlavných ciest, zápaly slizníc a iné.
Preto tu je pár praktických rád, ktoré je vhodné dodržiavať, aby sme na leto spomínali v dobrom a s úsmevom na tvári.

Zásady bezpečného kúpania

Na prírodných kúpaliskách:

  1. Nevstupovať do neznámej, stojatej či tečúcej vody a vody pôsobiacej odpudivo.
  2. Rešpektovať značenie o zákaze kúpania a upozornenia v okolí vodnatej plochy.
  3. Nekúpať sa vo vodách, kde sa zhromažďuje vodné vtáctvo.
  4. Nevstupovať do zelenej vody, môže byť premnožená riasami alebo sinicami.
  5. Nevstupovať do vody, v ktorej okolí sa našli uhynuté vtáky alebo zvieratá.
  6. Plávať len tam, kde to dostatočne poznáte a dokážete odhadnúť hĺbku vody.
  7. Plávať len po miesta, ktoré sú vyznačené bójkami a strážené plavčíkmi.
  8. Vchádzať do vody postupne. Nespôsobovať organizmu šok v podobe prudkého vpádu do studenej vody, keď je vonku horúco.
  9. Nevstupovať do vody pod vplyvom alkoholu, pretože môže spomaliť reflexy.

Na umelých kúpaliskách:

  1. Pred vstupom do bazéna sa treba osprchovať a prejsť brodiskom.
  2. Všímať si farbu vody, zápach a plávajúce znečistenia na hladine.
  3. Nevstupovať do vody, ktorá príliš zapácha po moči a chlóre.
  4. Nevstupovať do bazéna, ktorého steny sú porastené zelenými povlakmi.
  5. Nevstupovať do bazéna, ak viete, že máte prenosné ochorenie.
  6. Používať WC! Bazén nie je toaleta!
  7. Neskákať do vody na miestach, kde je to zakázané (ohrozenie svojho zdravia, ale aj zdravia ostatných kúpajúcich).
  8. Ak sa idete kúpať s deťmi, mali by mať neustály dozor, pretože pri nich je väčšia možnosť, že dôjde k úrazu.
  9. Treba mať na pamäti, že najnižšia prípustná voda v bazéne je 18 °C a najvyššia teplota v plaveckom bazéne 28 stupňov, v neplaveckom 26 a oddychovom 40 stupňov. Ak trpíte srdcovo-cievnym ochorením neodporúča sa, aby ste navštevovali bazén, v ktorom je teplota vody vyššia ako 36 °C.
  10. Pred návštevou prírodného alebo umelého kúpaliska je dobré si overiť jeho hygienickú bezpečnosť na stránke Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.
Hygiena sa týka aj domácich bazénov, tak na ňu netreba zabúdať…

Na hygienu a bezpečnosť počas letných slnečných dní by ste nemali zabúdať ani v prípade domácich bazénov. Aj pri nich hrozí riziko nakazenia a vysokej úrazovosti s rôznymi následkami. Preto je veľmi vhodné aj doma pred vstupom do bazéna sa osprchovať. Na ľahkú váhu netreba brať ani dezinfekciu vody. Hygienickú bezpečnosť jej samotná filtrácia nezabezpečí, preto je vhodné spolu s ňou používať dezinfekčné prostriedky, aby sa voda zbavila baktérií, mikroorganizmov a rias.

Dodržiavanie základných zásad správania sa počas horúčav:

  • dodržiavať pitný režim, vypiť aspoň 2 litre a viac, najlepšie čistej vody, vyhýbať sa nápojom s obsahom cukru, alkoholickým nápojom, kofeínu a piť aj napriek chýbajúcemu pocitu smädu pravidelne a v menších dávkach.
  • stravovanie počas letných mesiacov má byť ľahko stráviteľné, s dostatočným množstvom živín. Je potrebné, aby bola strava vyvážená a pestrá, s dostatkom celozrnných výrobkov, ovocia a zeleniny, rýb, zemiakov a aby obsahovala menej jedál a potravín bohatých na tuky a cukry.
  • odev v horúcich dňoch by mal byť podľa možností svetlých farieb, z prírodného materiálu, vzdušný, s voľným strihom. Vhodné je používať pokrývku hlavy a zrak chrániť slnečnými okuliarmi.
  • na priame slnenie sú vhodné len skoré ranné a neskoré popoludňajšie hodiny. Je potrebné vyhýbať sa priamemu slnečnému žiareniu počas najhorúcejších hodín dňa v čase od 11.00 do 16.00. Pri opaľovaní je potrebné používať ochranné krémy v dostatočnom množstve s vysokým ochranným faktorom pred UV žiarením (rešpektovať svoj fototyp kože).
  • pri fyzickej práci je dôležité dopriať si pravidelné prestávky s dostatočným a pravidelným prísunom tekutín. Namáhavé činnosti vykonávať len v skorých ranných alebo neskorých popoludňajších hodinách. Starší a chronicky chorí ľudia by mali obmedziť svoje aktivity na minimum.
  • počas horúčav zabezpečiť prirodzené schladenie a miestnosti zatieniť pred priamym slnečným žiarením žalúziami, roletami, závesmi. V miestnostiach s klimatizáciou by rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou nemal presahovať 5 – 7 °C, aby sa predišlo teplotnému šoku.

Fototypy kože:

I. Keltský typ:

  • pleť nápadne svetlá, početné pehy, ryšavé vlasy, modré oči
  • reakcia na slnko je ťažká a bolestivá, sčervenanie
  • opálenie po 1 – 2 dňoch
  • doba vlastnej ochrany na slnku: 5 – 10 min.

II. Európan so svetlou pleťou:

  • pleť svetlá, pehy zriedka, vlasy blond, oči modré, zelené, šedé
  • reakcia na slnko ťažká a bolestivá
  • opálenie malé s olupovaním
  • doba vlastnej ochrany na slnku: 10 – 20 min.

III. Európan s tmavou pleťou:

  • pleť svetlohnedá, žiadne pehy, vlasy tmavohnedé, oči šedé, hnedé
  • reakcia na slnko je zriedka alebo len mierna
  • opálenie priemerné
  • doba vlastnej ochrany na slnku: 20 – 30 min.

IV. Stredomorský typ:

  • pleť hnedá, olivová, vlasy tmavohnedé, oči tmavé
  • reakcia na slnko žiadna
  • opálenie silné a rýchle bez sčervenania
  • doba vlastnej ochrany na slnku: 40 min.