»  »» Vakcinačné centrum - Bojnice a Prievidza ««  «

SVETOVÝ DEŇ BEZ TABAKU – 31. máj 2010

Zatiaľ čo premýšľame, ako začať,
často strácame čas na samotný čin.

Quintilianus

Z hľadiska upevňovania zdravia je dôležité stať sa nefajčiarom. Je už všeobecne známe, že fajčenie škodí zdraviu. Nechcete prestať fajčiť? Ak áno ponúkame vám tieto rady, ktoré vám pomôžu prestať fajčiť:

  • napíšte na papier motiváciu, ktorá spôsobila, že chcete prestať fajčiť
  • ak cítite, že vám chýba v ruke cigareta, nahraďte ju, chyťte do ruky iný predmet, napr. ceruzku, alebo si jednoducho spojte ruky
  • namiesto cigarety si dajte do úst cukrík, žuvačku alebo špáradlo
  • po jedení ihneď vstaňte, umyte si zuby a poprechádzajte sa
  • keď pocítite túžbu po cigarete, urobte 5 – 10 hlbokých vdychov
  • znížte príjem tekutín, ktoré obyčajne pijete pri fajčení, napr. kávu, alkoholické nápoje a pod.
  • prestať fajčiť sa pokúste spoločne s niekým iným a buďte s ním v kontakte
  • informujte svojich blízkych, prípadne spolupracovníkov, že ste prestali fajčiť, dodá vám to podporu
  • ak ste prekonali napätie (vyvolané túžbou zapáliť si), zatvorte oči, uvoľnite sa a predstavte si, že sa nachádzate tam, kde je vám príjemne
  • napíšte na papier všetky klady, ktoré ste spozorovali, keď ste prestali fajčiť
  • vyhýbajte sa miestam i spoločnostiam, kde sa fajčí, aby vás to nenabádalo fajčiť
  • odporúča sa dať si gumu na zápästie presne tam, kde si meriate tep a keď pocítite túžbu zapáliť si, stiahnite ju

Pri plnení týchto pravidiel je rozhodujúca pevná vôľa. Preto kladný výsledok našich rád môžete ovplyvniť iba vy.

Vyfajčená cigareta skracuje život o dve minúty.

Nosíš v sebe priveľa slabostí,
ak ich nemôžeš úplne premôcť,
aspoň im nedovoľ, aby získali prevahu
.
K. Čapek

Oddelenie výchovy ku zdraviu