»  »» Vakcinačné centrum - Bojnice ««  «

Slnečné lúče bezpečne a zdravo

Slnko a jeho slnečné lúče nám dodávajú energiu a podporujú tvorbu vitamínu D. Opaľovanie v rozumnej miere je prospešné, avšak pri slnení je potrebné zásobiť a natierať sa dostatočným množstvom opaľovacieho krému, aby sme predišli nepríjemným a bolestivým spáleninám. Najväčším orgánom ľudského tela je koža. Preto je veľmi dôležité chrániť ju, hlavne v lete, keď nie je toľko zakrytá oblečením. Najviac musíme dbať o jej ochranu, keď sme vonku na priamom slnku. Naša pokožka si pamätá každé spálenie a s odstupom pár rokov nám tieto neopatrnosti, ktoré jej vytvárame vráti vo forme vrások, pigmentových škvŕn, predčasného starnutia kože alebo vážnejších chorôb. Po opaľovaní koža reaguje zhnednutím. To spôsobuje kožné farbivo melanín. Pokiaľ pri opaľovaní pokožka sčervená, je to signál príliš dlhého pobytu na slnku.

Ochranný faktor

Číslo ochranného slnečného faktora predlžuje dobu, po ktorej pokožka prirodzene sčervená vplyvom slnečného žiarenia. Opaľovací prípravok obsahuje také zlúčeniny, ktoré menia škodlivé žiarenie. To, čo koža prepustí, už neublíži. Dôležité je, aby krém chránil pred UVB žiarením, ktoré spôsobuje spálenie pokožky, aj pred UVA žiarením, ktoré poškodzuje kožné bunky a má vplyv na predčasné starnutie pokožky.
Zvoliť správny ochranný faktor je veľmi dôležité. Je potrebné prihliadnuť na citlivosť pokožky, ale aj na intenzitu žiarenia v danom mieste pobytu a čase predpokladaného pobytu na slniečku. Vyšší faktor je potrebné použiť nielen pri pobyte pri mori, ale aj v horách. Nezabúdajme na to, že intenzita UV (ultrafialové žiarenie) žiarenia s nadmorskou výškou stúpa a že piesok a sneh slnečné lúče silne odrážajú.

V Európe rozlišujeme 4 fototypy pokožky. Hlavným faktorom, ktorý ovplyvňuje zaradenie do určitého typu, je reakcia pokožky na slnečné lúče. Všeobecne platí, že čím sú naša pokožka, vlasy a oči svetlejšie, tým sme nižší fototyp.

Fototypy kože:

I. Keltský typ:

  • pleť nápadne svetlá, početné pehy, ryšavé vlasy, modré oči
  • reakcia na slnko je ťažká a bolestivá, sčervenanie
  • opálenie po 1 – 2 dňoch
  • doba vlastnej ochrany na slnku: 5 – 10 min.

II. Európan so svetlou pleťou:

  • pleť svetlá, pehy zriedka, vlasy blond, oči modré, zelené, šedé
  • reakcia na slnko ťažká a bolestivá
  • opálenie malé s olupovaním
  • doba vlastnej ochrany na slnku: 10 – 20 min.

III. Európan s tmavou pleťou:

  • pleť svetlohnedá, žiadne pehy, vlasy tmavohnedé, oči šedé, hnedé
  • reakcia na slnko je zriedka alebo len mierna
  • opálenie priemerné
  • doba vlastnej ochrany na slnku: 20 – 30 min.

IV. Stredomorský typ:

  • pleť hnedá, olivová, vlasy tmavohnedé, oči tmavé
  • reakcia na slnko žiadna
  • opálenie silné a rýchle bez sčervenania
  • doba vlastnej ochrany na slnku: 40 min.

Pri výbere vhodného prípravku na opaľovanie máme na výber z veľkého množstva rôznych balení krémov, sprejov, olejov a mliek. Platí, že je jedno, či si vyberieme mlieko, olej, sprej alebo krém, ak majú tieto prípravky rovnaké zloženie a ochranný faktor, poslúžia rovnako, jediným rozdielom bude spôsob ich nanášania:

  • krém – má najhutnejšie zloženie, rozotieranie trvá dlhšie a po nanesení ostáva na pokožke mastný film
  • mlieko – je redšie ako krém, rýchlejšie sa vstrebáva, ľahšie sa rozotiera
  • olej – väčšinou sa vyskytuje v čírej podobe alebo aj jemne sfarbený, nanášanie je podobné ako u mlieka, príjemne zvlhčuje pokožku, zanecháva mastnejšiu kožu, preto nie je príliš obľúbený, spravidla má nižší ochranný faktor
  • sprej – je obľúbeným prípravkom, pretože urýchľuje nanášanie na pokožku, niekedy ho nemusíte ani rozotierať

Správne používanie prípravkov na opaľovanie znižuje riziko nebezpečného spálenia. Prvú vrstvu prípravku na opaľovanie je vhodné aplikovať zhruba 30 minút pred samotným opaľovaním. Krém aplikujeme opakovane po každom pobyte vo vode, aj keď je na ňom napísané, že je vodeodolný. Voda a soľ pokožku vysušujú a robia ju ešte citlivejšou na slnečné žiarenie. Po kúpaní by sme sa mali vždy osušiť uterákom. Kvapky vody na pokožke koncentrujú slnečné žiarenie. Opakované natieranie je vhodné zhruba po 2 hodinách.
Okrem klasických miest, ktoré si pri opaľovaní natierame, treba venovať pozornosť aj iným častiam tela, ako sú uši , šija, priehlavky a iné kožné záhyby. Osobitnú starostlivosť si zaslúži pokožka tváre, ktorá je citlivejšia a menej odolná. Počas leta je vystavená častému slnečnému žiareniu, preto je vhodné na ňu používať špeciálny prípravok s vyšším ochranným faktorom.
Zabúdať netreba ani na ochranný balzam na pery. Najlepšou ochranou hlavy je čiapka, klobúk alebo šiltovka, ktoré zabránia možnému úpalu.. Nesmieme zabúdať ani na oči – nevyhnutnou výbavou sú kvalitné slnečné okuliare.

Kedy sa neopaľovať

Slnečné lúče sú najúčinnejšie a najintenzívnejšie medzi 11.00 a 15.00 hodinou, preto sa v týchto hodinách neodporúča slniť. Lúče prenikajú aj cez mraky, takže netreba podceňovať ochranné natieranie ani keď je zamračené. Deti do jedného roka by na priame slnko vôbec nemali ísť, deti predškolského veku by mali používať prípravky s vysokým ochranným faktorom a pobyt na slnku čo najviac skrátiť. Ak človek užíva nejaké lieky, je vhodné, aby sa o pobyte na slnku poradil so svojím lekárom. Prípravky na opaľovanie by sa mali skladovať v chlade, teplom sa poškodzujú ich ochranné vlastnosti.

Prevencia po slnení

Po dni strávenom na slnku potrebuje naša pokožka výdatný oddych. Je potrebné sa osprchovať vlažnou vodou, jemne sa poutierať a natrieť mliekom alebo krémom po opaľovaní, ktoré pokožke navráti stratenú vlhkosť a živiny. Ak je pokožka červená, na druhý deň by sme nemali chodiť na slnko.