»  »» Vakcinačné centrum - Bojnice a Prievidza ««  «

16. október – Svetový deň potravy

Pripomína si ho každoročne od roku 1981. 16. októbra 1945 sa začala činnosť Organizácie spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo – FAO. Cieľom je informovať verejnosť o aktivitách FAO a zvyšovať povedomie o problematike globálnej potravinovej bezpečnosti a dostupnosti potravín vo svete. Aj keď v niektorých krajinách ide najmä o boj proti hladu a v iných o rozhodovanie o nových technológiách pri produkcii potravinových surovín a produktov, spoločným menovateľom je dopad potravinových politík na zdravie. Ich nedostatok a nedostatočná kvalita na jednej strane, konzumný spôsob života a mrhanie na strane druhej majú fatálne následky na zdravie.

V súčasnosti sa vážnym problémom stáva nárast obezity nielen u dospelých, ale aj u detí. Obezita a nadváha sú jeden z najhlavnejších rizikových faktorov pre vznik zdravotných problémov. Počet obéznych ľudí sa neustále celosvetovo zvyšuje a Slovensko nie je výnimkou. Namiesto toho, aby sa ľudia stravovali zdravo a striedmo, konzumujú veľmi sladké až presladené, slané alebo mastné jedlá. Konzumáciou nevhodných a nezdravých potravín, prejedaním sa, môžu vznikať rôzne zdravotné problémy a ochorenia (cukrovka, obezita, vysoký krvný tlak,….).
Preto je potrebné, aby každodenný jedálniček obsahoval ovocie, zeleninu a dostatočné množstvo tekutín. Organizmus potrebuje byť zásobený rozmanitými živinami, ako bielkoviny, sacharidy, tuky, vitamíny a minerálne látky, ktoré sú obsiahnuté v potravinách. Tieto nájdeme v pestrej a vyváženej strave. Čím je strava pestrejšia, tým je nižšia pravdepodobnosť tvorby nedostatočného alebo nadbytočného množstva niektorej živiny. Z toho vyplýva, že všetko treba konzumovať s mierou.

Neodmysliteľnou súčasťou každodenného života by mala byť aj pohybová aktivita. Nedostatok pohybu je v súčasnosti najzanedbávanejším rizikovým faktorom civilizačných ochorení. Pritom už 30 minút pohybu päťkrát týždenne významne znižuje riziko civilizačných ochorení. Formy pohybu a telesnej aktivity sú rôzne, preto si každý môže vybrať a prispôsobiť čo najvhodnejšie svojmu veku, zdravotnému a fyzickému stavu.

30 minút pravidelnej, miernej fyzickej aktivity má preventívny účinok proti rozvoju rôznych ochorení. Či je to chôdza, ľahký beh, bicyklovanie, posilňovacie cvičenia, plávanie alebo rôzne iné aktivity, treba si ich zvoliť vzhľadom na vek, pohlavie a kondíciu. Každý organizmus je individuálny, a preto je vhodné zvoliť si taký typ pohybovej činnosti, ktorá je vykonávaná bez zdravotných komplikácii, pravidelne a s radosťou. Pohyb je dôležitý vo všetkých fázach života, preto je dôležité cvičiť po celý život.

Zdroj: ÚVZ SR